موفقیت خارق العاده ی ژنتیکی  و افزایش سرعت تحقیقات دیابت

9 مارس 2015- دانشمندان اعلام کردند ژنهایی که موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 می شوند را شناسایی کرده اند. یک گروه تحقیقاتی محل این ژنها را شناسایی کرده و تعداد ژنهایی را که در این بیماری نقش دارند، کاهش داد.

 دانستن هویت ومحل ژنهای مسبب یک بیماری پیشرفت بسیار مهمی محسوب می شود و سایر محققان می توانند از این اطلاعات برای پیش بینی بهتر احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع 1 و جلوگیری از آن استفاده کنند.

مدیر انستیتوی ژنتیک در دانشگاه فلوراید پاتریک  کنکانون می گوید: ما اطلاعات حدود 27 هزار آرایش ژنتیکی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و افرادی  که به این بیماری مبتلا نبودند را گردآوری کردیم  سپس به بررسی تفاوتهای DNAکه خطر ابتلا به  دیابت را افزایش می دهد درمیان این افراد پرداختیم.

دانشمندان با 200 هزار جایگاه احتمالی در ژنوم مطالعه ی خود را آغاز کردند، دانشمندان با استفاده از فن آوری نقشه برداری دقیق از تغییرات توالی DNAکه می تواند منجر به دیابت شود، نقشه ی دقیقی تهیه کردند. در برخی از نواحی ژنوم، آنها تعداد تغییرات DNAرا که مسبب  بیماری می شود- به عنوان  SNPsیا پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی – از هزاران عدد به 5 عدد یا کمتر تقلیل دادند.

دکتر Concannonمی گوید: این کار سبب گردید دانشمندان به طور موثرتر و کارآمدتری بر روی تغییرات ژنتیکی مسبب بیماری دیابت نوع 1 یا شاید سایر بیماریهای اتوایمیون مانند آرتریت  تحقیق نمایند زیرا جزئیات بیشتری  از محل این تغییرات مشخص گردید.

 با شناسایی  SNPsها و ژنهای مهم توسط  این گروه ازمحققان ژنتیک، محققان دیابت از فواید آن بهره مند خواهند شد.

 دیابت نوع  1 زمانی حادث می شود که سیستم ایمنی  بدن سلولهای تولید کننده ی انسولین را در پانکراس  از بین ببرد. به گزارش بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان تنها  در آمریکا 3 میلیون نفر به  دیابت نوع 1 مبتلا هستند. کارشناسان نمی دانند  چه عواملی سبب ایجاد این بیماری می شود اما  به عوامل ژنتیکی و زیست محیطی مشکوک هستند.

دکتر Bruskoاز دانشگاه فلوریدا بخش پاتولوژی ایمونولوژی آزمایشگاهی می گوید: هم اکنون محققان می توانند به جای تلاش برای تعیین  ژنهایی که خطر  ابتلا به دیابت  را افزایش می دهند، بروی  چگونگی این تغییرات ژنتیکی که سبب تغییر فعالیت سلولهای ایمنی می شود، تمرکز کنند.

او می افزاید: نتایج این تحقیق به یافتن درمان های جدید  برای پیشگیری یا توقف دیابت نوع 1 یا سایر  بیماریهای اتوایمیون کمک خواهد کرد و در نهایت  این اطلاعات به محققان و پزشکان اجازه می دهد برای اصلاح نواقص اساسی در سیستم ایمنی بدن که موجب ایجاد بیماریهای خود ایمنی  می شود درمان های جدیدی را طراحی کنند.

سرپرست نویسندگان این مقاله  دکتر Richمی گوید: یافته های این تحقیق بسیار مهم و قابل  توجهند زیرا  درحال حاضر دیگر می توان ارتباطات خاص در داخل ژنوم  را برای شناسایی اینکه  کدام یک  از ژنها  یا توالی های تنظیمی موجب ایجاد بیماری می شوند را آنالیز کرد. تعریف انواع  تغییراتی که در ژنوم  ایجاد می شود و سبب بروز دیابت نوع  1 می گردد می تواند به اهداف درمانی جدید و ابداع درمانهای جدید  بیانجامد.

 منبع : www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150309174833.htm